A 21. század egyértelműen a technikai vívmányok kora. Ma már minden digitalizált és mindenhez van egy okos eszközünk is. Talán nincs is olyan háztartás, ahol ne lenne legalább 1-2 televízió, szinte mindenkinek külön mobiltelefon esetleg egy tablet. Hogy ez jó vagy sem, arról megoszlanak a vélemények, de az tény, hogy a hétköznapjainkat már el sem tudnánk képzelni ezek nélkül a kütyük nélkül.
Mivel ennyire szem előtt vannak, óhatatlan, hogy a gyerekeink is egészen korán találkozzanak és megismerkedjenek ezekkel az okos eszközökkel. Magunk is láthatjuk és tapasztalhatjuk, hogy a legkisebbek is profin kezelik a mobilokat és a táblagépeket, hiszen a digitális generáció tagjai már beleszületnek ebbe, számukra már teljesen természetes ezek használata.
A képernyő gyerekekre gyakorolt hatása
Az tagadhatatlan, hogy a képernyő hat a gyerekekre és sajnos sok esetben nem feltétlenül pozitívan. A legújabb kutatások szerint már napi két óra digitális képernyő előtt töltött idő nyomot hagy a kisgyerekek agyán és befolyásolja a fejlődésüket. Akadályozhatja az agy egészséges fejlődését és egyes képességek kialakulását.
A másik komoly veszélyt az jelenti, hogy nagyon könnyen alakulhat ki függőség ezekkel az eszközökkel kapcsolatban, ami további problémákat generál. Egyrészt a gyerek kivonja magát a társas érintkezésből, hiszen szinte csak a telefon vagy táblagép létezik számára, másrészt tovább erősíti az egyébként is mozgásszegény életmódot.
Mértékletesség
A fentiek után felmerül a kérdés, hogy vajon lehet-e egyáltalán a gyerekeknek mobilozni és tévét nézni, és ha igen, mennyi a megengedhető dózis? Hiszen, amikor a gyerekünk könyörög nekünk a mobilért vagy a táblagépért, viaskodik bennünk az, hogy féltjük attól, hogy nehogy függő legyen, másrészt nem szeretnénk azt sem, hogy lemaradjon a többiektől. A kulcsszó ebben az esetben is a mértékletesség lehet.
Körültekintéssel és felügyelet mellett még ezen eszközök használata is kifejezetten hasznos lehet, hiszen már nagyon sok olyan oldal és applikáció van, amelyek fejlesztik a gyerek kreativitását és amelyek segítségével könnyebben elsajátíthatja a színeket, formákat, számokat vagy a betűket. Ezekkel pedig úgy taníthatod, hogy észre sem veszi, hiszen azt gondolja, hogy játszik.
Másrészt azt is be kell látni, hogy az okos kütyük nagyon vonzóak a kicsiknek, a tiltás pedig vágyódást, a túlzott engedékenység pedig függőséget okozhat. Ezért a legfontosabb mindig, hogy megtaláljuk az arany középutat a mobillal vagy a tévénézéssel kapcsolatban is.
Okos eszközök az oktatásban
A digitális eszközöknek pedig nem csupán otthon, de az oktatásban is hasznát vehetjük. Számos olyan alkalmazás létezik már, amely képes arra, hogy kiváltsa a papíralapú munkafüzetet, illetve amelyek segítségével színesebbé és érdekesebbé tehető egy-egy tanóra.
Ezeket az eszközöket bevonva az oktatásba lehetőség nyílik arra, hogy interaktívabb módon dolgozzanak fel bizonyos tananyagokat és feladatokat. El kell ismerni, hogy a mostani iskolások már olyan természetességgel használják az okostelefonokat és társaikat, hogy az érdeklődésük felkeltése érdekében ezek is bevethetők iskolai kereteken belül is.