Az iskolakezdés meghatározó mind a gyereknek, mind a szülőnek. Az iskola megválasztása komoly feladatot jelent, hiszen az ottani tapasztalatok, az iskolai közösség komoly befolyással van, nem csupán az iskolában töltött éveket tekintve, hanem a későbbiek folyamán is.
Éppen ezért nagyon fontos, hogy az iskola megkezdése megfelelő időben történjen. Ugyanis, ha túl korán történik meg a beiskolázás vagy az esetleges fejletlenségek korrekciója nem történik meg időben, annak nagyon komoly következményei lehetnek hosszabb távon. Pontosan ezért kell megvizsgálni minden iskola előtt álló gyerkőc esetében az iskolaérettséget.
Az iskolaérettség egy összetett fogalomrendszer, és természetesen nem egyenlő az okossággal, az intelligenciával vagy az ügyességgel. Ezért nem is lehet kijelenteni azt, hogy minden gyerek 6 éves korára érett az iskolára. Az iskolaérettség a gyermek egész személyiségének fejlettségét vizsgálja különböző kritériumok alapján. Ha egy gyerek iskolaérett az azt jelenti, hogy fizikai, pszichés és szociális szempontból is alkalmas az iskolai elvárásoknak való megfelelésre.
Biológia érettség
A fizikai alkalmasság több összetevős. Egyrészt szükséges a megfelelő testi fejlettség és fizikai erőnlét, ami azt jelenti, hogy a gyermek elérte a 120-130 centiméteres magasságot és a 20-25 kilogrammos súlyt. Ennek az az oka, hogy az iskolai terhelést el kell bírni. Egy kisebb súlyú gyermek nem bírja cipelni az iskolatáskát, fáradékonyabb és a teljesítménye is hullámzóbb. Ezért fontos, hogy gyermekünk megfelelően és változatosan táplálkozzon, elegendő folyadékot igyon, sokat mozogjon és pihenjen.
Az iskolaérettség egyik jele az is, ha megindult a fogváltás, mert egyrészt ez tájékoztat a csontosodásról, másrészt pedig az idegrendszer fejlettségéről is. Természetesen elengedhetetlen a jól működő hallás és látás, valamint a keresztcsatornák zavartalan működése, ami azt jelenti, hogy egymástól függetlenül is képes mozgatni a végtagjait.
Kialakult a stabil ceruzafogás, valamint az is egyértelműen megállapítható, hogy a gyermek jobb – vagy balkezes. Az elemi mozgások, valamint a nagy – és finommozgások összerendezettek, a finommotorika pedig fejlett. Az egyensúlyérzék fejlettsége sem elhanyagolható, hiszen az is az idegrendszer állapotáról informál. Ezek könnyedén fejleszthetők játékosan futás, hintázás, futóbiciklizés, biciklizés, illetve mindenféle kézműves foglalkozások (pl.: festés, rajzolás, gyurmázás stb.) formájában.
Szociális érettség
A szociális fejlettség azért nagyon fontos, mert az osztályközösség és az abba való beilleszkedés meghatározó az iskolai években, és döntően befolyásolja a teljesítményt is. Ezért elengedhetetlen, hogy csak akkor kezdje meg az iskolát egy kisgyermek, ha képes kapcsolatot kialakítani és fenntartani a kortársaival.
Az iskolaérett gyermek rendelkezik szabálytudattal, ismeri és be is tartja a társas kapcsolatok szabályait. Elfogadja a felnőtt irányítását, valamint együttműködik vele és az osztálytársaival is. Ebben nagy felelősségünk van nekünk, szülőknek, hiszen ennek kialakulásához elengedhetetlen a hiteles szülői magatartás és a bizalomteljes, szerető családi légkör.
Pszichés érettség
Azt a gyereket, aki már megérett az iskolára, foglalkoztatja a tanulás és várja is azt, hogy iskolába mehessen. Érdeklődik iránta és a játékaiban is megjelenik a téma. Képes már az önálló munkára és arra is, hogy legalább 20 percen keresztül figyeljen. Van már feladattudata és kötelességérzete is. Nem nehéz belátni, hogy ezen tulajdonságok megléte miért elengedhetetlen az iskolában. Ezért nyugodtan adjunk a gyerekünknek feladatot, legyen olyan, ami csak az ő felelőssége.
Ilyenkor alakul ki a gyerekekben az is, hogy szeretnének jól teljesíteni és megfelelni. Nem véletlen, hogy alsó tagozatban a legtöbb kisgyereknek nagyon fontos lesz a tanítója, számít a véleménye és az is, hogy neki megfeleljenek. Amíg egy gyermekben ez a fajta gondolkodásmód nem alakul ki és inkább a játékos dolgok kötik le a figyelmét, elképzelhető, hogy még korai lenne neki az iskola.