iskolás gyerekek
A gyerekek tényleg nem értik, amit olvasnak?
A 21. századi információs társadalomban csak az tud eredményesen érvényesülni, aki képes a rá zúduló hatalmas információhalmazból kiszűrni a számára lényegeseket. Ehhez elengedhetetlen az önálló információszerzés, ami feltételezi a gyakorlatot az internet- és könyvtárhasználatban, valamint a tájékozódásban. Ez pedig kizárólag akkor tud megvalósulni gyorsan és hatékonyan, ha az ember érti azt, amit olvas.
Az értő olvasás tehát napjainkban akár létszükségletnek is tekinthető, éppen ezért olyan óriási probléma, hogy a nemzetközi felmérések általában azt tükrözik, hogy hazánkban bizony sokan nincsenek ennek birtokában.
Mit tegyek, ha rossz jegyet kapott a gyerekem?
Természetes, hogy minden szülő azt szeretné, ha a gyereke jól tanulna és csupa ötössel lenne tele az ellenőrzője. Azonban a legnagyobb igyekezetünk ellenére is előfordul, hogy a gyerekünk alkalmanként vagy rendszeresen rossz jegyet kap. Nem meglepő, ha ennek pedig nem örülünk. De mit tegyünk, ha a gyerekünk olyan osztályzatot kapott, ami elszomorít bennünket? Hogyan reagáljunk és miként segítsünk neki?
Az agy eledelei, avagy mit egyen a gyerek, hogy fokozzuk az agy működését?
Számos kutatás bebizonyította, hogy az agynak bizonyos tápanyagokra és vitaminokra szüksége van a megfelelő működéshez. Ez fokozottan igaz akkor, ha gyerekekről van szó, akiknek még fejlődésben van a szervezetük. Éppen ezért nem mindegy, hogy a gyerekeink mit esznek reggel, mielőtt elindulunk otthonról, dolgozat előtt vagy este, mielőtt lefekszenek aludni.
Lényeges a rendszeresség, ezért figyeljünk oda, hogy csemeténk napi ötször, lehetőleg kisebb adagokat egyen, hogy egyszerre ne nagyon terheljük meg a szervezetét és az emésztését. Fontos a változatos étrend, hogy a gyerekünk megkapjon minden olyan tápanyagot, ami elengedhetetlen az egészséges fejlődéséhez. Különösen akkor, ha már iskolás, hiszen a tanórák megterhelők, ezért érdemes az étrendjébe beépíteni olyan ételeket, amelyek serkentik az agy működését és segítik a koncentrációt, ezzel együtt a tanulást is.
Milyen a jó házi feladat?
A házi feladat ugyanolyan örök téma az oktatásban, mint a kötelező olvasmány. Sokan úgy vélik, hogy teljesen felesleges, mert kisebbek esetében sokszor a szülő csinálja meg, hogy kész legyen, a nagyobbak meg úgyis csak lemásolják a szünetben. Ugyanakkor egy több éves amerikai átfogó tanulmány pedig azt mondja, hogy igenis van értelme a házinak. Csak az nem mindegy, hogy melyik tantárgyból milyen feladatot kapnak a tanulók, mert vannak hatékony és kevésbé hatékony módszerek is.
Hogyan kovácsoljuk az osztályt közösséggé?

A gyerekek az idejük nagy részét az iskolában töltik, ezért nagyon meghatározó, hogy milyen a viszonyuk a társaikkal és az is, hogy ők együtt, osztályként hogyan tudnak közösségként működni. Ebben a korban már komoly hatással vannak egy gyermekre a kortársai, alakítják és formálják egymást. Az ilyenkor szerzett tapasztalatok a felnőttlétre is kihatnak, ezért fontos, hogy a gyerekünknek milyen a kapcsolata a többiekkel és az is, hogy milyen helyet foglal el a közösségben.
A 21. század ugyan az egyéniséget és ezzel együtt az individualizmust hirdeti, ennek ellenére természetesen nem létezhetünk egymástól elszigetelten, igenis szükség van a közösségre is. Csemeténk csak egy közösség részeként tanulja meg, hogy mi a szolidaritás vagy a másokért és a közért való felelősségvállalás.
Mire való a téli szünet?
Hamarosan kezdődik a téli szünet, ami most igazán jól kihasználhatónak ígérkezik, hiszen teljes két hét pihenőt kapnak a gyerekek, melybe három hétvége is beleesik. Ilyenkor a legtöbb szülőben felmerül, hogy mivel is teljen ez az időszak. Abban mindenki egyetért, hogy szeretné a gyereke szünidejét értékes tartalommal megtölteni. De mit tekintünk értékes tartalomnak? Előkerüljenek-e a tankönyvek, vagy ez a két hét legyen csak a pihenésé? Vagy tanulni ugyan ne tanuljon, de akkor legalább vegye kézbe a kötelező olvasmányt?
Azt be kell látni, hogy év végére már mindenki fáradt. A diák is, a tanár is és a szülő is. Ráadásul az év azon szakasza közeledik, ami egyébként is stresszes a karácsonyi készülődés miatt, ugyanakkor az ünnepekben talán mégis van arra lehetőség, hogy többet tudjon együtt lenni a család. Ezt pedig érdemes kihasználni.
Mikortól és mennyi zsebpénzt kapjon a gyerek?
Egy bizonyos kor után minden szülőben felmerül a kérdés, hogy adjon-e a gyermekének zsebpénzt, és ha igen, mennyit és milyen gyakran. Vannak, akik úgy gondolják, hogy teljesen felesleges, hiszen úgyis megkap a gyerek mindent. Mások viszont igenis úgy érzik, hogy van a zsebpénznek létjogosultsága, hiszen a pénzügyi nevelés része lehet.
A gyermekkori stressz oka és lehetséges kezelése
A stressz napjainkban népbetegségnek számít. Mi, felnőttek nap, mint nap tapasztaljuk saját magunkon, hogy a hétköznapi rohanás és hajtás miatt gyakran vagyunk idegesek és feszültek. Azonban a stressz nem csupán a nagykorú társadalmat érinti. Sajnos egyre többször szenvednek a stressztől az iskolás, de még az óvodás korú gyermekek is, hiszen nekik is alkalmazkodniuk kell a környezethez, a családhoz, a tanáraikhoz és társaikhoz.
Az okos eszközök hatása a gyerekekre
A 21. század egyértelműen a technikai vívmányok kora. Ma már minden digitalizált és mindenhez van egy okos eszközünk is. Talán nincs is olyan háztartás, ahol ne lenne legalább 1-2 televízió, szinte mindenkinek külön mobiltelefon esetleg egy tablet. Hogy ez jó vagy sem, arról megoszlanak a vélemények, de az tény, hogy a hétköznapjainkat már el sem tudnánk képzelni ezek nélkül a kütyük nélkül.
Mivel ennyire szem előtt vannak, óhatatlan, hogy a gyerekeink is egészen korán találkozzanak és megismerkedjenek ezekkel az okos eszközökkel. Magunk is láthatjuk és tapasztalhatjuk, hogy a legkisebbek is profin kezelik a mobilokat és a táblagépeket, hiszen a digitális generáció tagjai már beleszületnek ebbe, számukra már teljesen természetes ezek használata.
Kötelező olvasmányok a 21. században
A magyar oktatási rendszerrel kapcsolatban időről időre fellángol a vita, hogy szükség van-e a kötelező olvasmányokra. Ha igen, miért, melyekre és milyen formában? Ha pedig nem, akkor miért nem?
Vannak, akik úgy vélik, hogy jelenlegi formájában nem képes lekötni a gyerekek figyelmét, hiszen legalább 30 éve ugyanazok a művek szerepelnek és ezért nem is tudja beteljesíteni a célját. Túl hosszúak, nehéz a nyelvezetük és távol áll a diákoktól, nem értik, éppen ezért inkább a kortárs irodalomból kellene szemezgetni, amelyeknek a nyelvezete és a világa is közelebb áll a mai általános iskolásokhoz.
Mások pedig pont az ellenkezőjét gondolják. Az ő álláspontjuk szerint ezek a művek a magyar irodalom meghatározó alkotásai, amelyeket mindenkinek ismernie kell. Igenis fontos, hogy ezekkel a regényekkel találkozzanak a gyerekek az iskolában, tanuljanak és beszéljenek róluk.