Egy bizonyos kor után minden szülőben felmerül a kérdés, hogy adjon-e a gyermekének zsebpénzt, és ha igen, mennyit és milyen gyakran. Vannak, akik úgy gondolják, hogy teljesen felesleges, hiszen úgyis megkap a gyerek mindent. Mások viszont igenis úgy érzik, hogy van a zsebpénznek létjogosultsága, hiszen a pénzügyi nevelés része lehet.
Mire való a zsebpénz?
A meghatározás szerint a zsebpénz az a gyermeknek rendszeresen adott összeg, amit ő a saját belátása szerint költhet el. Sok szülő hajlamos a zsebpénzre úgy tekinteni, mint a jutalmazás egy eszközére vagy mint a nagyvonalúság megnyilvánulására. Azonban a zsebpénz alapvetően nem ezt a célt szolgálja és megítélése, valamint kezelése sem merülhet ki ennyiben.
Mivel a pénzügyek a mindennapi életünk részét képezik, elengedhetetlen a megfelelő pénzügyi kultúra kialakítása. Annál is inkább, mert a mai fogyasztói társadalomban már a kisgyermek is fogyasztónak számít, ezért nem mindegy, miként bánik a pénzzel. A pénzhez kapcsolódó készségeket bizony már gyermekkorban meg kell kezdeni elsajátítani, mert ez nagyban kihat arra is, hogy később felnőttként mennyire sikeresen igazodik el a pénzügyek világában.
A zsebpénz pontosan azt a célt szolgálja, hogy a gyermek megtanulja, hogy a pénznek értéke van, nem hullik csak úgy az ember ölébe, azért dolgozni kell. Ugyanis annak ellenére, hogy érdemes kerülnünk a zsebpénz jutalmazásként való alkalmazását, igenis legyenek elvárásaink a gyermekkel szemben, amiért meg kell dolgoznia és ami sikerélményt nyújt a számára.
A pénzügyi nevelésben a szülő legfontosabb feladata az, hogy megtanítsa a gyermeket dönteni, vállalni a felelősséget és a kockázatot. Ez azt jelenti, hogy a gyerek zsebpénzét vagyonnak kell tekinteni, és segíteni kell a gyermeket abban, hogy a vagyonát jól tudja kezelni. Ez természetesen nem egyenlő azzal, hogy mi eltesszük a zsebpénzét és majd jól beosztjuk. Ne vegyük el a döntés lehetőségét a gyerektől szülőként, viszont segítsük őt célok meghatározásában! Segítsük, hogy a gyerek megtalálja önállóan azt a célt, amiért utána képes dolgozni és küzdeni, hiszen az öngondoskodás képessége csak így tud kialakulni.
Mikortól kapjon a gyerek?
A pénzügyi nevelést célszerű minél kisebb korban elkezdeni. Egyértelmű, hogy egy óvodásnak még nem fogunk havi rendszerességgel pénzt adni, de játékosan elkezdődhet a terelgetése, hogy ne 8-9 évesen találkozzon először a pénzzel. Jöjjön el velünk bevásárolni, jegyezzen meg 1-2 akciós árat, engedjük meg neki, hogy ő fizessen a pénztárnál, aztán ellenőrizzük le együtt a blokkot és a visszajárót. Játszhatunk vele otthon is boltosat, ahol mindennek ára van és fizetni kell.
Ténylegesen zsebpénzt általában iskolás kortól kezdve érdemes adni, természetesen – ez is, mint szinte minden függ saját gyermekünktől és a családi szokásoktól. Ez lehet alappénz, ami minden esetben jár, és lehet a zsebpénznek olyan plusz része is, amiért megdolgozik, például házimunkát végez. Ebben az esetben legyünk következetesek és tényleg csak akkor adjuk oda a kialkudott összeget, ha a munkát elvégezte és olyan minőségben, amiben megegyeztünk.
Fontos különbséget tenni a kettő között. A legelején tisztázni kell, hogy például az alappénzt mire kapja. Ebből kell ételt vagy egyéb szükséges dolgot vennie (pl. irószert), ebből kell a szórakozását finanszíroznia, vagy ezekre külön pénzt kap. Ha igen, akkor azt költőpénznek nevezzük.
A zsebpénzt pedig a céljai elérésére kapja, azért, hogy megtanuljon bánni a pénzzel. Ebből következik, hogy a buszjegyre vagy tízóraira adott összeg nem tekintendő annak.