Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Elfogadom
Kategóriák / Termékek

Milyen a jó házi feladat?

házi feladat

A házi feladat ugyanolyan örök téma az oktatásban, mint a kötelező olvasmány. Sokan úgy vélik, hogy teljesen felesleges, mert kisebbek esetében sokszor a szülő csinálja meg, hogy kész legyen, a nagyobbak meg úgyis csak lemásolják a szünetben. Ugyanakkor egy több éves amerikai átfogó tanulmány pedig azt mondja, hogy igenis van értelme a házinak. Csak az nem mindegy, hogy melyik tantárgyból milyen feladatot kapnak a tanulók, mert vannak hatékony és kevésbé hatékony módszerek is.

 

Mi a házi feladat célja?

A házi feladat célja az, hogy segítse elmélyíteni a tanórán elhangzottakat, ezzel együtt újra feldolgozni és rögzíteni a tananyagot. Leckeírás közben – bizonyos tantárgyak esetében – ugyanis a diák készségszinten sajátítja el a szükséges képleteket és algoritmusokat.

A házi feladat másik jelentős célja pedig az, hogy a tanuló önálló kutatómunkát végezzen és alkotótevékenységet folytasson. Ehhez persze megfelelő feladatok kellenek.

 

lecke, gyakorlás, tanulásMennyi az annyi?

Sok szülő és diák panaszkodik, hogy még este is a leckével bajlódnak, míg mások ez előtt értetlenül állnak, mert náluk sosincs estébe nyúló tanulás. Természetesen ez iskola, tanár és tantárgy, valamint gyerekfüggő is, azonban az bebizonyosodott, hogy a „minél több házi, annál jobb eredmény” elve már nem állja meg a helyét. Akkor mégis mennyi az ideális lecke mennyiség és mikortól tekinthető már soknak?

Összességében akkor mondhatjuk, hogy egy diáknak sok a házi feladata, ha azt nem tudja befejezni az iskolában délután 4 óráig. Ha még azután is leckét kell írnia, hogy hazaért az iskolából, ott a feladott házi feladat mennyisége túlzás. Természetesen ezt befolyásolják a külön órák és az edzések. Ha a gyereknek délután egyéb elfoglaltsága van és ezért nem készül el a leckével a napköziben, az nem azért van, mert sok a házi. De ha nem erről van szó, akkor bizony baj, ha otthon kell befejezni a házi feladat megírását, mert ez a játéktól és a pihenéstől veszi el az időt. Egy kisgyereknek pedig szüksége van ezekre, hogy megfelelően tudjon fejlődni és jól tudjon teljesíteni. Éppen ezért mondja sok szakember és pedagógus is azt, hogy ne kapjanak az iskolai szünetekre és a hétvégére a diákok házit.

Fontos figyelembe venni azt is, hogy mennyi idős a gyerek. Ugyanis középiskolában már kifejezetten hatékonynak mondható a házi feladat, azonban ilyen idős diákoknál is csak akkor, ha nem haladja meg a napi 2 órát az erre fordított idő. Ha ez több mint 2 óra, akkor már inkább árt, mint használ. Az általános iskolások esetében azonban az iskolai munka az, ami kifejezetten eredményes, az otthoni leckeírás már csak pluszmunka.

 

Milyen a jó házi feladat?

A fentiek fényében felmerül a kérdés, hogy akkor mégis milyen a jó házi feladat? A jó házi feladat az, amelyik – még ha játékos módon is - valamilyen képességet, vagy készséget fejleszt a gyerekben.

leckeErre lehet jó példa már nagyobb iskolások esetében az önálló jegyzet, vagy vázlat készítése. Ilyenkor először is meg kell értenie az anyagot, ki kell, hogy emelje a lényeget a tananyagból, részekre kell osztani és kulcsszavakat kell találni benne. Ezzel a módszerrel nem csupán az adott leckét tudja elsajátítani, hanem egy nagyon hatékony tanulási módszert is, aminek a későbbiek folyamán is hasznát veszi.

A különböző projektmunkák is eredményesek és még élvezetesek is. A projektek során a diákoknak önálló kutatómunkát kell végezniük és a kapott eredményeket feldolgozni és összegezni. Éppen ezért ez hosszabb, több időt igénylő munka és akár kaphatják csapatmunkaként is. Ebben az esetben olyan készségek fejlesztésére is alkalmas, mint a csapatban együtt dolgozás képessége, vagy az alkalmazkodási készség.

Ugyancsak jó megoldás lehet a házi feladatra, ha kiselőadást kell tartania a diáknak egy-egy témából. Azon túl, hogy szintén önálló kutatómunka, remek lehetőség arra, hogy diákok egy picit belelássanak a tanár munkájába is. Fel kell készülniük és nekik kell megtanítaniuk a társaiknak az adott leckét.

Végül pedig a tanulás is házi feladatnak nevezhető, még akkor is, ha azt épp nem kell leírni egy füzetbe. Ugyanis nem csak az tekintendő házinak, amit le kell írni. Amit meg kell tanulni, az ugyanolyan lecke.

Tartalomhoz tartozó címkék: iskolás gyerekek
blog comments powered by Disqus