Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Legyen hatékony a tanulás!

Hatékony tanulási technikákHamarosan vége a téli szünetnek és jövő héten ismét kezdődik az iskola, ezzel együtt pedig a félévi előtti utolsó hajrá. Természetes, hogy minden szülő azt szeretné, ha a gyermeke sikeres lenne az iskolában és ilyenkor minél jobb jegyek kerülnének a tájékoztatóba.

Tanulni azonban nem könnyű, ezért szülőként szeretnénk segíteni a gyerekünknek, hogy miként is sajátíthatja el a hatékony tanulás technikáját. Ehhez hozunk most néhány olyan módszert, amellyel megkönnyítheti gyermeke dolgát az iskolai hétköznapokban.

 

Ideális körülmények

 

Tanulni csak úgy lehet, ha a körülmények adottak hozzá. Ha tanulás közben megy a tévé, vagy különböző videók az interneten, biztos, hogy nem tud koncentrálni a gyerek. Ne engedd meg neki, hogy abban az időben mással foglalkozzon, akkor csak a tanulásra fókuszáljon, hiszen csak csendben és nyugodt körülmények között lehet eredményesen tanulni. Hatékony tanulás

Ne üljetek neki a leckének, ahogy hazaestek délután az iskolából! Kell egy kis pihenés, hogy az agy fel tudjon frissülni és utána újult erővel ismét neki tudjon állni a tanulásnak. Éppen ezért tartson a gyermek pihenőt tanulás közben is. 45-50 percenként érdemes néhány perc szünetet tartani, mert ennyi idő alatt elfárad, nem tud úgy figyelni. Viszont, ha ilyenkor megpihen egy picit, utána ismét tud koncentrálni.

Ne feledkezz meg a megfelelő energiabevitelről sem! Nyugodtan készíts néhány szem szőlőcukrot, vagy pár darab aszalt gyümölcsöt, esetleg egy-két kocka csokit a lecke mellé. Egyrészt a gyerek is szívesebben ül le a tankönyv mellé, ha van egy kis nasi is mellette, másrészt ezek az agyműködést is serkentik, tehát a tanulás is jobban megy. A folyadékpótlás ugyanilyen fontos, ezért egy pohár vizet is tegyél oda!

 

Vázlatírás

 

A hatékony tanulás alapja a jó vázlat, főleg, ha nagy mennyiségű tananyagot kell a gyereknek viszonylag rövid idő alatt elsajátítania. Ha először nem boldogul egyedül, üljetek le együtt és segíts neki! A későbbiekre való tekintettel is nagyon fontos, hogy a lurkónk megtanuljon jó vázlatot készíteni, kiemelni a lényeget, ezért ilyenkor érdemes az elsajátítására több időt fordítani.

A tanulnivaló lényegének kiemeléseElső lépésként emeljük ki a lényeget! Tagoljuk részekre az anyagot, adjunk neki alcímeket és keressük meg a kulcsszavakat is! Ehhez jól jönnek a különböző színű szövegkiemelő filcek, amelyek segítségével látványosan különíthetők el a különböző témák és lényegi elemek. Ezután érdemes egy rövid és tagolt, pontokba szedett vázlatot (egyes témaköröknél, tananyagoknál nagy segítséget jelentenek a tanulói munkalapok, térképek, egyéb segédletek) készíteni. Ez azért is jó, mert már a megírása közben is tanul és utána ezt átfutva könnyebben felidézi a tanultakat.

Egy jó tipp a vázlathoz: ne csak írjon a gyerek, készítsen hozzá ábrákat (diagramok, folyamatábrák, modellek stb.), sőt, akár rajzokat is. Ezeket sokkal könnyebb megjegyezni, mintha csak szöveg lenne.

 

Új tudás a már meglévővel összekapcsolva

 

Ha az új anyagot úgy sajátítja el a gyerek, hogy megpróbálja egy rendszerben elhelyezni, könnyebb lesz megjegyezni. Segítsünk a csemeténknek, hogy megtalálja az összefüggéseket a korábban tanult és az új anyag között, hogy hatékonyabb legyen a tanulás.

 

Készítsetek tanulókártyát!

 

Hatásos módszer a tanulókártya készítése is. Történelem esetében érdemes a kártya egyik oldalára az évszámot, a másikra pedig az eseményt felírni. Egyéb tárgyak esetében pedig fogalmakat és képleteket is fel lehet jegyezni.

Fogalmazzatok meg kérdéseket, és azok is felkerülhetnek a kártyára. Egyébként is érdemes a tanultakkal kapcsolatban ellenőrző kérdéseket feltenni, ugyanis az is segíti a tudás elmélyülését.

 

Legyen idő az elmélyülésre

 

Hatékony tanulás

Próbáld rászoktatni a gyereked arra, hogy ne az utolsó pillanatban álljon neki a tanulásnak. Sokkal célravezetőbb, ha nagyobb időkereten belül dolgozza fel a tananyagot. Így egyrészt nem kell egyszerre rövid időn belül nagy mennyiségű anyagot megtanulnia, másrészt pedig lesz lehetőség arra is, hogy a tanultak elmélyüljenek és valódi tudássá alakuljanak.