Egy kutatás kimutatta, hogy a 21. század embere egy nap annyi döntést hoz, mint amennyit az ősember egész élete során hozott. A New York Times egyik felmérése szerint most egy hét alatt több információt kapunk, mint a 19. században egy év alatt. De nem kell több száz évet visszamennünk az időben ahhoz, hogy példát hozzunk arra, mennyire felgyorsult a világ. Kijelenthetjük, hogy az elmúlt 72 óra alatt több olyan inger ért bennünket, ami döntésre kényszerített minket, mint a szüleinket annak idején 1 év alatt.
A fentiekből kitűnik, hogy a világ rohamtempóban működik körülöttünk, ami rengeteg feladatot generál. Nem csoda hát, hogy állandóan kapkodunk, és néha azt sem tudjuk, hol áll a fejünk. Ez a helyzet akkor sem egyszerű, ha az embernek csak saját magáról kell gondoskodnia, de gyerek mellett kész művészet mindenhova időben odaérni és mindent időben elvégezni. Ezért fontos, hogy szülőként megismerjük az időmenedzsmentet és alkalmazzuk a gyakorlatban is.
Ahol mindkét szülő dolgozik – és lássuk be, hogy a családok többsége ilyen – szükség van a feladatok egymás közti megosztására. Nem lehet elvárás, hogy az anya csináljon mindent amellett, hogy ő is dolgozik. Érdemes egy órarendhez hasonló beosztást készíteni, amiben szerepel, hogy az egyes otthoni feladatokat mely napokon ki végzi. Nyugodtan be lehet vonni ebbe a gyerekeket is, hiszen kutyát sétáltatni, esetleg teregetni, vagy mosogatni ők is tudnak.
A feladatok megosztása nem csupán azért fontos, mert egyszerűen fizikai képtelenség mindig mindent egyedül megoldani, de a kiegyensúlyozott családi élet egyik alapja is. Ugyanis, ha a felmerülő feladatokból mindenki kiveszi a részét, nem állhat elő az a helyzet, hogy valaki aránytalanul van túlterhelve.
Szervezd meg a napokat!
Az egyik gyerek rajzszakköre és a furulyaórája, a másik kosáredzései és a külön angolja, apa heti egy focija a haverokkal, anya jógaórája, a nagyi szülinapja, a kutya oltása és a sor a végtelenségig folytatható. Nem lehet mindent fejben tartani, ezért muszáj a napokat megszervezni és azt érdemes egy naptárban, vagy határidőnaplóban is vezetni.
Készíthetsz úgynevezett „to do” listát is, azonban érdemes a teendőket csoportosítani, ezért tulajdonképpen 3 to do listád lesz. Az első lista tartalmazza azokat a feladatokat, amiket meg kell csinálni. Ennek legyen egy kisebb szelete a második to do lista, amin a határidőhöz kötött tennivalókat vezeted. A harmadik csoportba pedig kerüljenek azok a dolgok, amik már idejemúltak, nem is neked kell megcsinálnod, vagy összevonhatók más tevékenységekkel is. Ez lesz a not to do listád, ami abban fog segíteni, hogy több időhöz juss.
A to do lista készítésére a teljes mértékben személyre szabható határidőnapló, a Bullet Journal az egyik legkreatívabb és legsokoldalúbb, és napjainkban a legdivatosabb megoldás. A Bullet Journal kinézete, beosztása teljes mértékben rajtad áll, rajzolhatsz bele, színezhetsz, matricázhatsz, rengeteg lehetőséged van, hogy számodra a leghatékonyabbá tudd tenni. Az internetről rengeteg Bullet Journal tippet szerezhetsz, magát a Bullet Journalokból pedig nálunk is bőven van választék.
Nem lehet örökké 100 százalékon pörögni és teljesíteni, és bizony vannak olyan pillanatok, amikor ez, vagy az elmarad, és egy idő után ebből fel tudnak halmozódni az elvégzendő feladatok.
Ez nem baj, azonban tarts néha olyan fókusz-napokat vagy, ha egy egész napra nincs is lehetőséged, legalább fókusz-órákat, amikor kifejezetten az elmaradt dolgokban éred magad utol. Ehhez viszont már tartsd magad és, ha kijelölöd azt a néhány órát, koncentrálj az előtted álló feladatokra! Az első 10-15 perc nehéz lehet, de utána már visz előre a lendület és az elvégzett dolgok sikerélménye.