A gyerekek az idejük nagy részét az iskolában töltik, ezért nagyon meghatározó, hogy milyen a viszonyuk a társaikkal és az is, hogy ők együtt, osztályként hogyan tudnak közösségként működni. Ebben a korban már komoly hatással vannak egy gyermekre a kortársai, alakítják és formálják egymást. Az ilyenkor szerzett tapasztalatok a felnőttlétre is kihatnak, ezért fontos, hogy a gyerekünknek milyen a kapcsolata a többiekkel és az is, hogy milyen helyet foglal el a közösségben.
A 21. század ugyan az egyéniséget és ezzel együtt az individualizmust hirdeti, ennek ellenére természetesen nem létezhetünk egymástól elszigetelten, igenis szükség van a közösségre is. Csemeténk csak egy közösség részeként tanulja meg, hogy mi a szolidaritás vagy a másokért és a közért való felelősségvállalás.
Miért jó, ha összetartó az osztályközösség?
A jól működő osztályközösség ugyanúgy érdeke a pedagógusnak, mint a diákoknak és a szülőknek is. Egy jól funkcionáló osztályban életre szóló barátságok alakulhatnak ki, és egy olyan támogató közeget jelenthet, amelyben az egyes tagok kreativitása és tehetsége is kibontakozhat. Ezzel szemben egy nem megfelelő osztályközösségben nem ritka a klikkesedés, a kiközösítés és a konfliktusok sora sem, amely bénítólag és mérgezőleg tud hatni az egész osztályra.
Az osztályközösség kialakításába érdemes energiát fektetni már az első perctől kezdve, hiszen egy jó közösségben jobb hangulatban telnek a napok és kevesebb a stressz is. A diákok egy ilyen közegben összetartanak, nincs kirekesztés, jobban figyelnek egymásra, aminek köszönhetően észreveszik egymás értékes tulajdonságait is. Egy jól működő osztályban a tanulás is könnyebben megy, arról nem is beszélve, hogy segíteni is tudnak egymásnak.
A pedagógus munkáját is megkönnyíti, ha egy olyan osztályban kell tanítania, ahol összetartanak a diákok. Bizalmi légkör tud kialakulni, emiatt nehezebb, kellemetlenebb témákról is lehet beszélni a gyerekekkel. A tanulók együttműködőbbé válnak, elfogadóbbak lesznek egymással és a tanárral szemben is, ami lényegesen kevesebb konfliktust eredményez. Ha pedig mégis nézeteltérés adódik, akkor azt a diákok akár egymás között is könnyedén le tudják rendezni.
Nem utolsó sorban a jó osztályközösség még a szülőnek is hasznára válik, hiszen, ha egy jó csapat alakul ki, akkor a gyerek is szívesebben meg iskolába, tehát nem kell vele minden reggel a suli miatt harcolni. Jobb lesz a gyerek kedve, a jó iskolai légkörnek köszönhetően pedig a tanulmányi eredménye is.
Hogyan lehet építeni a közösséget?
Az összetartó közösségért azonban tenni kell, magától ugyanis nem alakul ki. Ebben nagy felelőssége van a pedagógusnak és a szülőnek is. Ha a gyerekek számára adottak a körülmények és a lehetőségek, gyorsabban és könnyebben érnek csapattá.
Egyértelmű, hogy a leginkább közösségformáló erő a közös élmény. Az együtt eltöltött idő, az együtt megélt élmények közös emlékké válnak, amely mindennél jobban összekovácsolja az osztályt. Emiatt nagyon fontosak az iskolán kívül szervezett programok, mert itt egymás olyan oldalát is megismerhetik a gyerekek, amire a tanórákon nincs lehetőség. Lényeges, hogy ezek olyan események legyenek, amire a gyerekek szívesen mennek, és fontos, hogy mindenki ott legyen az osztályból.
A magukról kialakított közös kép is ugyanilyen mérvadó, hiszen egy csoport a tulajdonságaival jellemezhető igazán. Az osztály identitása meghatározza a diákok viselkedését, ezért pedagógusként és szülőként is törekedni kell arra, hogy a gyerekekben pozitív kép alakuljon ki önmagukról és az osztályukról is. Az összetartozás ugyan belső érzés, de adott esetben külső, tárgyi dolgokkal is lehet erősíteni. Lehet ez akár egy közös póló vagy egyforma toll is. A hangsúly nem is a tárgyon van, hanem inkább azon, hogy mindenkinek ugyanolyan van, amivel szintén azt kommunikálhatják a világ felé, hogy ők egységet alkotnak.
A közös normarendszer, vagy a közös célok kialakítása és elérése ugyancsak formálja és erősíti a közösséget. Összefogásra és együttműködésre készteti a diákokat, az elérendő cél pedig motiváló hatással bír. A végcél érdekében végzett munka pedig összekovácsolja az osztályt, aminek köszönhetően előtte nem tapasztalt energiákat tudnak mozgósítani.